Τι σημαίνει πραγματικά «χρήσιμο περιεχόμενο»
Στον σημερινό ψηφιακό κόσμο, το περιεχόμενο είναι παντού. Όμως, δεν είναι όλο το content εξίσου ωφέλιμο. Ορισμένα άρθρα, βίντεο ή posts προσφέρουν πραγματική αξία στον αναγνώστη, ενώ άλλα απλώς δίνουν την εντύπωση ότι είναι χρήσιμα – χωρίς ουσιαστική πληροφορία.
Το να ξεχωρίσουμε το περιεχόμενο που όντως βοηθάει από αυτό που προσποιείται ότι βοηθάει είναι κρίσιμο, τόσο για τους καταναλωτές, όσο και για τους δημιουργούς περιεχομένου.
Content που βοηθάει: πώς αναγνωρίζεται
Το περιεχόμενο που βοηθάει έχει ξεκάθαρο στόχο: να λύσει ένα πρόβλημα, να απαντήσει σε μια ερώτηση ή να εκπαιδεύσει τον αναγνώστη με τρόπο κατανοητό και πρακτικό.
Κύρια χαρακτηριστικά χρήσιμου περιεχομένου
Πριν απαριθμήσουμε τα στοιχεία, ας σημειώσουμε πως το content που βοηθάει είναι εκείνο που προκαλεί δράση, βελτιώνει την εμπειρία του χρήστη και προσφέρει πραγματική πληροφόρηση.
- Περιλαμβάνει συγκεκριμένες απαντήσεις και παραδείγματα
- Έχει ξεκάθαρη και απλή γλώσσα
- Λύνει άμεσα ένα πρόβλημα (π.χ. tutorial, how-to, οδηγίες)
- Δεν πλατειάζει χωρίς λόγο
- Δείχνει σεβασμό στον χρόνο του χρήστη
Παραδείγματα χρήσιμου περιεχομένου
- Ένα άρθρο με τίτλο “Πώς να συντάξεις σωστά ένα βιογραφικό σημείωμα – με δείγματα”, που περιέχει downloadable πρότυπα, επεξηγήσεις για κάθε ενότητα και συνήθη λάθη που πρέπει να αποφευχθούν.
- Ένα βίντεο 3 λεπτών με τίτλο “Πώς να ρυθμίσετε το email σας στο Outlook βήμα-βήμα”, που δείχνει σε οθόνη κάθε κλικ.
- Ένα άρθρο σε blog ιατρού με τίτλο “Τι να κάνεις όταν έχεις πυρετό πάνω από 38 – οδηγίες από παθολόγο“, με πρακτικές οδηγίες και πότε πρέπει να απευθυνθείς σε γιατρό.
Content που προσποιείται ότι βοηθάει: κοινές παγίδες
Αυτό το είδος περιεχομένου δείχνει να θέλει να σε βοηθήσει, αλλά στην πραγματικότητα κρατάει επιφανειακή στάση ή είναι σχεδιασμένο αποκλειστικά για clickbait, affiliate links ή SEO, χωρίς ουσιαστική πληροφορία.
Πώς να το εντοπίσεις
Πριν πιστέψεις ότι ένα άρθρο θα σου λύσει το πρόβλημα, δες αν:
- Υπόσχεται πολλά στον τίτλο, αλλά δεν τα προσφέρει στο κείμενο
- Περιέχει αόριστες πληροφορίες ή επαναλήψεις
- Επικεντρώνεται στην αυτοπροβολή του brand ή του συγγραφέα
- Δεν προσφέρει παραδείγματα ή εφαρμοσμένες λύσεις
- Το call-to-action οδηγεί σε προϊόν χωρίς να έχει εξηγήσει γιατί
Παραδείγματα παραπλανητικού περιεχομένου
- Άρθρο με τίτλο “Τα 10 καλύτερα tips για να αυξήσεις το εισόδημά σου”, το οποίο όμως καταλήγει απλώς σε affiliate links για online σεμινάρια, χωρίς συγκεκριμένες συμβουλές.
- Blog post με τίτλο “Πώς να χάσεις βάρος εύκολα”, που δεν εξηγεί τίποτα πέρα από το “πίνε νερό και περπάτα”, χωρίς επιστημονικά στοιχεία ή μεθοδολογία.
- YouTube video που τιτλοφορείται “Μάθε να προγραμματίζεις σε 5 λεπτά”, και περιλαμβάνει μόνο γενικότητες χωρίς γραμμή κώδικα.
Γιατί είναι πρόβλημα το «προσποιητό» περιεχόμενο
Η διάδοση περιεχομένου που απλώς φαίνεται χρήσιμο:
- Κουράζει το κοινό και μειώνει την εμπιστοσύνη προς τον δημιουργό
- Χαμηλώνει την ποιότητα των αποτελεσμάτων στις μηχανές αναζήτησης
- Δημιουργεί σύγχυση, ειδικά όταν αφορά θέματα υγείας ή οικονομίας
- Δυσκολεύει την εύρεση πραγματικής πληροφορίας
Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείται ένας κυκεώνας από clickbait και «άδεια» άρθρα, όπου ο χρήστης πρέπει να διαβάσει 5-6 κείμενα μέχρι να βρει την ουσία
Πώς να δημιουργήσεις content που πραγματικά βοηθάει
Αν είσαι δημιουργός περιεχομένου ή διαχειριστής site, το να εστιάζεις σε content με πραγματική αξία είναι μονόδρομος.
Τι να κάνεις για ουσιαστικό περιεχόμενο
- Κάνε έρευνα λέξεων-κλειδιών και αναγκών του κοινού
- Απάντησε απλά και ξεκάθαρα στις ερωτήσεις που κάνουν οι χρήστες
- Πρόσφερε downloadable υλικό, templates ή οδηγοί
- Ανέδειξε πραγματικά παραδείγματα (όχι υποθετικά)
- Δώσε λύσεις που ο αναγνώστης μπορεί να εφαρμόσει άμεσα
Αντί να προσπαθείς να «ξεγελάσεις» την Google ή τους επισκέπτες σου, δημιούργησε υλικό που θα κάνουν share οι ίδιοι επειδή τους βοήθησε.