Η τελευταία ενημέρωση της Google με τίτλο Helpful Content Update έχει στόχο να προωθήσει ιστοσελίδες που παρέχουν πραγματικά χρήσιμο, σχετικό και αυθεντικό περιεχόμενο για τον χρήστη, ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζει ιστοσελίδες με “γραμμένο για SEO” ή παραπλανητικό περιεχόμενο. Παρόλο που επηρεάζει όλες τις κατηγορίες, υπάρχουν συγκεκριμένοι τύποι ιστοσελίδων που επηρεάζονται πολύ πιο έντονα από αυτή την αλλαγή, κυρίως επειδή βασίζονται σε πρακτικές που δεν ανταποκρίνονται πλήρως στις νέες οδηγίες ποιότητας της Google. Περισσότερα για την ουσία πίσω από το χρήσιμο περιεχόμενο αναλύσαμε και στο άρθρο Helpful Content στην πράξη.
Οι πιο επηρεασμένες κατηγορίες site
Ορισμένοι τύποι ιστότοπων είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι σε απώλεια κατάταξης από το helpful content update. Αυτό συμβαίνει είτε γιατί βασίζονται υπερβολικά σε τεχνικές SEO, είτε γιατί παρέχουν περιεχόμενο που δεν απαντά ουσιαστικά στις ανάγκες του χρήστη.
1. Ιστοσελίδες με affiliate περιεχόμενο
Οι ιστοσελίδες που βασίζονται κυρίως σε affiliate links (π.χ. Amazon affiliates, CPA networks) έχουν επηρεαστεί έντονα, ειδικά όταν:
- Το περιεχόμενο είναι “γενικό”, χωρίς προσωπική εμπειρία ή χρήσιμες λεπτομέρειες
- Υπάρχει υπερβολική έμφαση στην προώθηση προϊόντων
- Γίνεται χρήση content spinners ή αυτόματης δημιουργίας άρθρων
Η Google πλέον προωθεί περιεχόμενο με προσωπική άποψη και δοκιμή, παρά απλή σύγκριση τεχνικών χαρακτηριστικών. Αν χρησιμοποιείς affiliate links, δες πώς μπορείς να τα εντάξεις χωρίς να τιμωρηθείς από το Link Spam Update.
2. Ιστοσελίδες με περιεχόμενο τύπου “how to” ή tutorials
Οι ιστοσελίδες με οδηγοκεντρικό περιεχόμενο επηρεάζονται όταν:
- Παρέχουν επιφανειακές ή γενικόλογες απαντήσεις
- Επαναλαμβάνουν παρόμοιο περιεχόμενο με μικρές παραλλαγές (π.χ. “πώς να βράσεις μακαρόνια”, “πώς να βράσεις σπαγγέτι”)
- Δεν προσφέρουν καμία επιπλέον αξία σε σχέση με αυτό που ήδη υπάρχει στο web
3. Ιστοσελίδες που στοχεύουν αποκλειστικά στο SEO
Sites που δημιουργούν περιεχόμενο αποκλειστικά για να καταταγούν σε συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά χωρίς να σκέφτονται τον αναγνώστη, όπως:
- Άρθρα με υπερβολική επανάληψη keywords
- Περιεχόμενο που απαντά σε ερωτήσεις αλλά χωρίς σαφήνεια ή βάθος
- Blogs που καλύπτουν κάθε πιθανό long-tail keyword αλλά με ελάχιστη διαφοροποίηση
Αυτό που πλέον επιδιώκεται είναι η πραγματική πρόθεση του χρήστη, και όχι η “χειραγώγηση” των SERPs. Στο σχετικό μας άρθρο για το intent πίσω από κάθε αναζήτηση, θα δεις πώς να εστιάζεις στο σωστό περιεχόμενο.
4. Ιστοσελίδες γενικών ειδήσεων και lifestyle
Οι ιστοσελίδες με clickbait τίτλους και επιφανειακά άρθρα (π.χ. γενικά lifestyle blogs ή “είδησης τύπου gossip”) συχνά παρουσιάζουν:
- Άρθρα χωρίς πραγματική πηγή ή με αντιγραφή από άλλα sites
- Περιεχόμενο χωρίς ξεκάθαρο στόχο ή θεματολογία
- Συνεχή ροή άρθρων μόνο για λόγους επισκεψιμότητας
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση αξιοπιστίας και σχετικότητας, κάτι που η Google πλέον τιμωρεί αλγοριθμικά.
5. Ιστοσελίδες που καλύπτουν πολλά διαφορετικά θέματα χωρίς εξειδίκευση
Ιστοσελίδες που “πιάνουν από όλα” (π.χ. τεχνολογία, υγεία, μόδα, χρηματοοικονομικά) χωρίς να είναι εξειδικευμένες σε κάποιον τομέα, θεωρούνται συχνά λιγότερο έγκυρες, ιδιαίτερα όταν:
- Δεν έχουν σταθερή θεματολογία ή consistency
- Το περιεχόμενο μοιάζει παραγόμενο από διαφορετικούς και ανώνυμους συγγραφείς
- Δεν υπάρχει ειδική γνώση (expertise) πίσω από το περιεχόμενο
Γι’ αυτό και η δημιουργία θεματικών clusters γύρω από την ειδίκευσή σου είναι η καλύτερη λύση για να δείχνεις βάθος και συνέπεια.
6. Ιστοσελίδες υγείας και ευεξίας χωρίς πιστοποίηση ή εμπειρογνωμοσύνη
Στον χώρο της υγείας (medical & wellness), η Google είναι εξαιρετικά αυστηρή λόγω του πλαισίου E-E-A-T (Experience – Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness). Επηρεάζονται:
- Blogs χωρίς γιατρούς ή ειδικούς στην ομάδα τους
- Περιεχόμενο που δίνει “ιατρικές συμβουλές” χωρίς τεκμηρίωση
- Ιστοσελίδες χωρίς σελίδες “σχετικά με εμάς” ή στοιχεία επικοινωνίας
Ενδείξεις ότι επηρεάζεστε από το helpful content update
Αν έχετε site και υποψιάζεστε ότι έχει επηρεαστεί, αναζητήστε τα εξής:
- Ξαφνική πτώση στην οργανική επισκεψιμότητα
- Πτώση κατάταξης σε άρθρα που παλαιότερα είχαν καλές θέσεις
- Αύξηση στο bounce rate και μείωση στο engagement
- Μείωση της εμπιστοσύνης του κοινού (π.χ. στα social, σχόλια, email feedback)
Τι μπορούν να κάνουν οι ιδιοκτήτες ιστοσελίδων;
Για να ευθυγραμμιστείτε με τη φιλοσοφία της Google, προτείνεται:
- Δημιουργία περιεχομένου που απαντά σαφώς και με βάθος στην ερώτηση του χρήστη
- Χρήση πραγματικής εμπειρίας (π.χ. “δοκιμάσαμε το προϊόν και ιδού τα αποτελέσματα”)
- Καθαρό focus σε θεματολογία – να είστε αυθεντία σε έναν συγκεκριμένο τομέα
- Αναθεώρηση ή αφαίρεση παλιού περιεχομένου χαμηλής ποιότητας
- Βελτίωση UX, ταχύτητας και δομής του site (δες περισσότερα στο τεχνικό SEO)
Με λίγα λόγια
Το helpful content update της Google αποτελεί ένα ισχυρό φίλτρο ποιότητας που τιμωρεί επιφανειακό, παραπλανητικό ή “ρομποτικό” περιεχόμενο. Ιδιαίτερα ευάλωτοι είναι οι ιστότοποι με affiliate άρθρα, clickbait blogs, γενικής θεματολογίας site και σελίδες χωρίς ειδίκευση. Όσοι προσαρμοστούν προσφέροντας γνήσιο και χρήσιμο περιεχόμενο για τον χρήστη, όχι για τις μηχανές αναζήτησης, θα δουν την κατάταξή τους να ενισχύεται.