Πώς να χρησιμοποιείς citations & mentions σε ιατρικό site χωρίς να παραβιάσεις τις οδηγίες της Google

Πολλοί γιατροί, αρθρογράφοι ή υπεύθυνοι περιεχομένου στο χώρο της υγείας θέλουν να ενισχύσουν την αξιοπιστία των άρθρων τους χρησιμοποιώντας citations (παραπομπές) και mentions (αναφορές) από άλλες αξιόπιστες πηγές. Αν και αυτή η πρακτική είναι σωστή και ενισχύει το E-E-A-T, μπορεί εύκολα να στραφεί ενάντια σου αν δεν εφαρμοστεί σωστά. Η Google δεν τιμωρεί την παράθεση πηγών – τιμωρεί όμως την κακή χρήση, τις ψεύτικες αναφορές ή την παραπλανητική πρακτική για δημιουργία backlinks. Όπως αναφέρουμε και στο άρθρο για το ιατρικό SEO, η ποιότητα και η ακρίβεια του περιεχομένου έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ορατότητα και στην εμπιστοσύνη.

Τι είναι τα citations και τα mentions

Η κατανόηση της διαφοράς βοηθά να τα χρησιμοποιείς σωστά, χωρίς να πέφτεις σε παγίδες SEO ή να παραβιάζεις τις οδηγίες της Google.

Citations (παραπομπές):

Αναφορά σε συγκεκριμένες πηγές γνώσης, με ή χωρίς link, π.χ. επιστημονικές μελέτες, ιατρικά άρθρα, οργανισμούς υγείας.

Παράδειγμα: «Σύμφωνα με μελέτη του Mayo Clinic (https://www.mayoclinic.org), τα συμπτώματα του διαβήτη μπορεί να εμφανιστούν σταδιακά.»

Mentions (αναφορές):

Αναφορά ονόματος, brand ή ειδικού χωρίς υποχρεωτικά να συνοδεύεται από σύνδεσμο (link). Π.χ. «Ο ΠΟΥ έχει θέσει οδηγίες για τον καρκίνο του πνεύμονα…»

➡ Δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει link, αλλά ενισχύει την αξιοπιστία του κειμένου στα μάτια των χρηστών και (σε μικρότερο βαθμό) της Google.

Πώς να χρησιμοποιείς citations & mentions σωστά

Η χρήση τους δεν είναι απλή διακόσμηση. Πρέπει να είναι στοχευμένη, σχετική και κυρίως χρήσιμη για τον αναγνώστη.

1. Δώσε αξία, όχι απλά SEO «κόλπα»

Η Google προειδοποιεί ρητά ενάντια στη δημιουργία περιεχομένου αποκλειστικά για την κατάταξη, χωρίς πραγματική χρησιμότητα.

  • Μη γεμίζεις το κείμενο με παραπομπές για να δείχνει «επιστημονικό»
  • Δώσε citation μόνο όταν στηρίζεις γεγονός, έρευνα ή ιατρική πρακτική

✱ Tip: Αν δεν προσφέρει κάτι στον χρήστη, μη το βάζεις.

2. Χρησιμοποίησε έγκυρες πηγές

Μην παραπέμπεις σε blog αγνώστου προέλευσης ή περιεχόμενο χαμηλής ποιότητας.

Προτεινόμενες πηγές:

✱ Η Google αξιολογεί σε ποιο «domain» παραπέμπεις, όχι απλά το link.

3. Απόφυγε τις υπερβολές στα εξερχόμενα links

Πολλά εξωτερικά links, ειδικά σε κάθε παράγραφο, δίνουν σήμα «χαμηλής ποιότητας» περιεχομένου.

  • Περιόρισε τις παραπομπές σε 2-4 ανά άρθρο
  • Φρόντισε τα links να ανοίγουν σε νέο παράθυρο
  • Χρησιμοποίησε anchor text που είναι περιγραφικό (όχι “πατήστε εδώ”)

4. Χρησιμοποίησε citation markup όταν χρειάζεται (προχωρημένο)

Αν έχεις πρόσβαση στον κώδικα ή χρησιμοποιείς CMS όπως WordPress, μπορείς να χρησιμοποιήσεις schema markup για citations, αυξάνοντας την κατανόηση του περιεχομένου από τη Google.

  • Δεν είναι υποχρεωτικό, αλλά βοηθά σε structured data
  • Χρήσιμο κυρίως σε άρθρα που λειτουργούν ως επιστημονικά references

5. Μην χρησιμοποιείς mentions ψευδών ειδικών ή ανύπαρκτων μελετών

Αυτό θεωρείται παραπλανητικό περιεχόμενο και μπορεί να οδηγήσει σε ποινές από τη Google ή και σε απώλεια εμπιστοσύνης από το κοινό. Αν θέλεις να δεις τι αναζητούν οι ασθενείς στο Google πριν διαμορφώσεις το περιεχόμενό σου, δες το σχετικό άρθρο με πρακτικά παραδείγματα.

Τι να αποφεύγεις

Αν δεν θέλεις να βλάψεις το site σου (ή τη φήμη σου), απέφυγε τα παρακάτω.

Συχνά λάθη στη χρήση citations & mentions:

  • Χρήση links σε affiliate sites με ιατρικό περιεχόμενο
  • Παράθεση μελέτης χωρίς ημερομηνία ή σύνδεσμο
  • Αναφορές σε εφημερίδες ή blog χωρίς επιστημονική εγκυρότητα
  • Υπερβολική χρήση citation μόνο για SEO σκοπούς
  • Παραπομπές που δεν οδηγούν σε αυθεντικό περιεχόμενο (σπασμένοι σύνδεσμοι)

Τελικές σκέψεις

Η σωστή χρήση citations και mentions δεν είναι απλώς τεχνική SEO – είναι δείγμα σεβασμού προς τον αναγνώστη και υπευθυνότητας απέναντι στο ευαίσθητο θέμα της υγείας. Χρησιμοποίησέ τα με ακρίβεια, φειδώ και πάντα με γνώμονα την αλήθεια. Αν θέλεις το περιεχόμενό σου να ενισχύει τη φήμη σου αλλά και την κατάταξή σου, μπορείς να αξιοποιήσεις και τις οδηγίες μας για το Local SEO για γιατρούς ως επιπλέον βοήθημα στρατηγικής.